Wednesday, July 2, 2008

Nak Jadi komando???


Saya terpanggil untuk menulis dalam blog mengenai latihan komando yang dikatakan mendera (seperti yang dipaparkan ini).Kalau difikirkan secara logik dan mengunakan akal yang waras memang nampak mendera akan tetapi pernah terfikir bagaimana jika yang bergelar 'KOMANDO' itu ditawan pengganas ataupun pihak musuh?adakah setakat pijak kepala saja??mungkin lebih dari itu.Jadi kalau nak menjadi salah seorang dalam unit KOMANDO kena bersedia menghadapi segala kemungkinan.'TO BE THE BEST AMONG THE BEST'.Bukan mudah hendak jadi KOMANDO.Dan boleh dikatakan sekarang ini askar kita tidak cukup persediaan untuk menjadi yang terbaik..kena sepak sikit nak mengadu kat mak bapak,kalau dah tahu nak jadi KOMANDO ni menyakitkan badan tak payah masuk...pergi mohon kerja lain...duduk kat pejabat diam-diam.Baru kena dengan jurulatih sendiri pun sudah komplen.Boleh dikatakan juga sekarang ni banyak yang menyertai badan beruniform bukan kerana minat...tetapi kerana 'KEUNTUNGAN' jadi kakitangan awam yang mempunyai banyak kelebihan...yang betul-betul minat tak dapat..Jadi peringatan saya buat wargamuda diluar sana "kalau tidak mahu dipijak kepala jangan pilih kerjaya ini"

10 comments:

rebuild and reveal shukree's atttude said...

aku nak jadi commando!aku nak join kerana minat.dan berhasrat untuk mati syahid.

ronin said...

Ketika orang lain sedang tidur lena dan bersenang lenang warga komando pula sibuk memerah keringat dan bersengkang mata demi memastikan orang awam dapat tidur lena dan selamat dirumah,tetapi jarang sangat sangat warga komando menerima ucapan terimah kasih atas pengorbanan mereka itu.kemungkinan tiada langsung mereka menerima ucapan terima kasih itu sejak tarikh mereka masuk komando hinggalah tarikh mereka bersara.
warga komando sanggup dibelasah,dipijak,didera dan dihina semata2 hendak jadi seorang komando kerana hendak menjaga keselamatan negara.jika dibandingkan dgn wang ringgit dan elaun yg diterima sebenarnya tidak berbaloi dgn pengorbanan yg dicurahkan tetapi warga komando tetap bersyukur.
Terima Kasih kepada semua warga komando/Pasukan Khas dari PDRM dan Tentera.

Mr.Money said...

aku minat..tp xlayak plak..rabon....so skang dalam proses nk msuk polis...klu dpt aku nk try komando 69.....

mohd syahmir said...

aku minat gok nk jd komando ni..
mata x rabun...
cuma tgn ku ni belok kit....
askar pon xlepas..
inikan plak komando

anwar said...

ak nk jd komando lah nnti..ak mnat tgk arnold brlakon dlm flm commando taun 1985..

alif_rocker said...

salam . .
saya berminat nk msok komando tapi tatao mcam mna . .
sesiapa yunk tao tlong tunjukkan . .
alif_rocker@yahoo.com

sang pemerhati said...

dah macam2 yang saya bace tntg komando..mmg berhasrat..tp malan seribu kali malang...saya pompwan...hahah..plek ke?pompwan minat dgn kerjaya mcm komando??haha..tak tau lah...anyway...gud lcuk kepada yang nak apply utk jd komando...hopefully...korang leh thn latihan yang hard core tu

BUDI UTAMA said...

sajak aku ciptakan khas buat warga komando di mana saja anda berada

arjuna said...

JADI KOMANDO BERBAYAR BOLEH LAH CAKAP BANYAK CER JADI KOMANDO TAK BERBAYAR ADA BRANNNN

Afham Adam Yusoff said...

Umur aku 16 , aku nak ikut jejak langkah abah aku(askar)-unit abah cakap rahsia , aku memang betol2 nk jdi Seorang Askar dan mmasang impian nk masok Komando....untuk menguat kn semangat aq , aq jadi kan Leftenan Adnan Saidi sbagai Idola ku , klau boleh jadi ketua Komando , aq akn tuboh Skuad paling elit dlam komando , ni aq reka sndiri Pasukan 7 Komando SQuad ID...harap tercapai Aminn...